Interview Luc Leunis (CFO Maxeda DIY Group)
Hoe kijkt u terug op het financiële boekjaar 2021-22?
“Ik kijk met tevredenheid terug op het afgelopen boekjaar. Het werd opnieuw een erg mooi jaar, waarbij wij ondanks de door de Nederlandse overheid opgelegde winkelsluiting van vier maanden, toch een consumentenomzet van 1.504 miljard Euro hebben kunnen realiseren met een afgeleide EBITDA van 112 miljoen Euro. Daarnaast hebben wij, ondanks de winkelsluiting in Nederland, ons beoogde investeringsprogramma grotendeels weten uit te rollen en hiermee onze duurzame groei en marktleiderschap in de Benelux doe-het-zelf markt verder weten te continueren.”
Er is 44 miljoen Euro aan bruto investeringen gedaan om duurzame groei te continueren. Waarin heeft Maxeda dit geld geïnvesteerd?
“Maxeda investeert inderdaad ieder jaar een belangrijk bedrag om haar toekomstige groei voort te zetten. Het merendeel van de 44 miljoen Euro ging naar onze winkels. Denk hierbij aan de opening van nieuwe winkels maar ook aan de vergroting, verplaatsing, verfraaiing en verbetering van bestaande winkels. In totaal werd hiervoor 27 miljoen Euro uitgetrokken. Ook werd er geïnvesteerd in de vernieuwing en verduurzaming van het productassortiment, een investering van 4 miljoen Euro. Tot slot is het laatste deel, 13 miljoen Euro, geïnvesteerd in de optimalisering van onze IT-systemen en de verdere digitalisering van onze organisatie.”
Waar bent u het meest trots op als u terugkijkt op het afgelopen financiële boekjaar 2021-22?
“Ik ben erg trots op het feit dat we vanuit onze winkels en online, in soms moeilijke omstandigheden (denk bijvoorbeeld aan de winkelsluitingen), erin geslaagd zijn om onze klanten opnieuw optimaal te blijven bedienen en helpen bij het realiseren van hun doe-het-zelf projecten. Dit alles dankzij de creativiteit en flexibiliteit van al onze 7.000 medewerkers. Ik wil hierbij mijn oprechte dank aan hen uitspreken voor hun prestaties.”
Wat zijn uw verwachtingen voor het financiële boekjaar 2022-23?
“Het huidige economische klimaat maakt het moeilijk om vooruit te blikken. De geopolitieke situatie in Oekraïne, de oplopende inflatie, de hoge energieprijzen, de verstoorde logistieke aanvoerkanalen, etc. wegen duidelijk op het consumentenvertrouwen. Desondanks kijk ik met vertrouwen vooruit, want met onze ‘Make it Sustainable’ strategie hebben we een sterk fundament gelegd voor de toekomst.”